Cieľom IPčka je, aby ľudia, ktorí sa ocitnú v náročných a krízových situáciách mali nonstop dostupnú anonymnú odbornú psychologickú pomoc a podporu. Pri plnení tohto cieľa využívajú a prepájajú najnovšie psychologické poznatky s modernými technológiami. Dostupná je krízová linka pomoci cez chat, e-mail, video aj telefón 0800 500 333, ale aj osobne v 9 centrách neformálnej psychologickej pomoci pre mladých ľudí: Káčko v Bratislave, Nitre, Trnave, Žiline, Trenčíne, Banskej Bystrici, Prešove, Michalovciach a v Košiciach. Súčasťou týchto centier je aj výjazdový Krízový intervenčný tím IPčko, ktorý poskytuje pomoc priamo v teréne. Mladí ľudia sa s tímom IPčka môžu spojiť aj prostredníctvom online komunít na Twitchi v nedeľu večer (okolo 19 h) na live streame Fučí ti duša? Opýtaj sa odborníkov na dušu, ale aj na Discorde, kde sú k dispozícii od pondelka do stredy (19:00–21:00), kde nájdete okrem pomoci aj sebarozvojový program zameraný na rôzne témy. Viac o IPčku zistíte na www.ipcko.sk
Umenie, resp. možnosť zapojiť sa do umeleckej súťaže a psychologická pomoc majú spoločné to, že dávajú priestor odkomunikovať svoje prežívanie. Práve umenie je spôsob, ktorým dávame navonok svoje emócie, pocity, potreby aj túžby. Prepojenie umenia a duševného zdravia vníma Zuzana Juráneková, odborná poradkyňa z IPčko, „ako dobrý spôsob na to, aby sme oslovili mladých ľudí, ukázali im, že existuje pomoc a podporili ich v tom, aby na to, čo vo svojom živote prežívajú nezostávali osamote. Platforma Máš umelecké črevo? spája mladých ľudí, podporuje ich kreativitu, chce počuť ich vyjadrenia a názory. Je veľmi dôležité, aby mladí ľudia mali pocit, že ich naozaj niekto počúva a platforma ich chce počúvať cez umenie. Spoločne im vytvárame bezpečné miesto na rešpektujúci dialóg, sebarealizáciu a rozvoj. Zároveň aj takto môžeme spoločne zabojovať s mýtmi, predsudkami a stigmou, ktorá sa s témou duševného zdravia spája a odovzdať informácie a odporúčania na to, ako zvládať situácie, ktoré sa v živote objavia.“
Zuzka je súčasťou výjazdového Krízového intervenčného tímu IPčko, ktorý prichádza za človekom v kríze, dlho pôsobila na hraniciach Slovenska a Ukrajiny, kde poskytovala psychosociálnu pomoc a podporu ľuďom zasiahnutým vojnovým konfliktom. Spolu s ďalšou kolegyňou sa stará o 9 centier krízovej intervencie Káčko na celom Slovensku a na nejaký čas si „adoptovala“ aj ID KLUB v Nitre, kde sa môže stretávať s mladými ľuďmi a byť im fakt blízko. V súčasnosti sa intezívne venuje projektu Online terénnej práce, ktorý sa zameriava na aktívne mapovanie online prostredia, vyhľadávanie rizikových skupín, podpore a pomoci ľuďom v týchto skupinách, fenoménom internetu a tvorbe pomáhajúceho obsahu na témy duševného zdravia a online prostredia.
…
Foto: Peter Kmeť
Katarína je absolventka VŠVU / AFAD v odbore maľba, umelkyňa pracujúca na poli vizuálneho umenia a literatúry a donedávna pracovala aj ako pedagogička na strednej umeleckej škole. Pôsobí v Bratislave a onedlho ju budete môcť spoznať na workshopoch naživo aj online!
Ďakujeme Katke za rozhovor. Viac sa dozviete aj na jej webe: www.katarinapol.com
…
Nový ročník prišiel so zmenou vo vedení platformy. Dnes sme si pre vás preto pripravili malý ponor k začiatkom Čreva na Slovensku s exkoordinátorkou Barborou Tribulovou zo SNG – Slovenská národná galéria.
…
Výstavy máme úspešne za sebou! Na ich architektúre sa podieľala dizajnérka Andrea Ďurianová, ktorá sa pridala do tímu tesne pred semifinále, kedy nahradila Braňa Matisa. Jej aklimatizácia bola teda veľmi rýchla.
Andrea žije v Bratislave, prevažne sa venuje navrhovaniu a realizácii architektúry výstav, ale aj navrhovaniu a realizácii ocenení či šperkov. K navrhovaniu výstav sa dostala postupne, začínala po skončení vysokej školy ako tzv. aranžérka výstav v ÚĽUV, alebo realizovala drobné riešenia vystavovania exponátov v Slovenské národné múzeum. Vtedy sa o výstavníctvo začala zaujímať cielene a postupne sa dostala k rôznym projektom.
K tvorbe šperku sa dostala ešte „doma“ ako dcéra šperkára a učiteľa zlatníctva na ŠUP v Kremnici. Na šperku ju najviac baví remeslo – v zmysle schopnosti niečo vytvárať, mať proces vo vlastných rukách a na konci držať objekt z materiálu. Tvorba výstavy je pre Andreu o priestore, daných možnostiach, ale aj usporiadaní. Výstava je dielo, na ktorom sa zúčastňuje mnoho jednotlivcov, ale aj objektov a Andreu na tom baví to, že je súčasťou tímu. Projekt postupne kryštalizuje až do výsledku.
„Účasť pri príprave tohtoročnej výstavy Máš umelecké črevo? ma prekvapila predovšetkým komplexnosťou tohto projektu, kde je súťaž postavená ako súbor rôznych aktivít so študentstom a výstava je vyvrcholenie niekoľko mesačného projektu. Bolo pre mňa zaujímavé sledovať, ako svoje diela tímy spracovali a na akej vysokej verbálnej a technologickej úrovni boli prezentácie. Čo sa týka samotnej výstavy, podmienky jej realizácie boli viac ako štandardné – mali sme k dispozícii výstavnú sálu národnej galérie aj s technickým tímom, všetko bolo perfektne pripravené a zabezpečené. Takže takýto typ spolupráce ma veľmi bavil,“ uzatvára rekapituláciu procesu Andrea.
Viac Andreinej tvorby nájdete na www.andreadurianova.sk alebo na IG @andreadurianova
…
S platformou Máš umelecké črevo? sa vyvíja aj jej vizuálna stránka. Keďže sa venujeme vzdelávaniu mladých ľudí, rozhodli sme sa dať priestor ďalším šikovným študentkám a študentom z odboru vizuálnej komunikácie VŠVU. Náš tím posilnila v tomto ročníku Sofia Kuželová, ktorá prebrala žezlo vizuality našich sociálnych sietí od Adriána Dvorského, ktorého srdečne pozdravujeme! Tešíme sa, že takto dávame priestor talentovaným ľuďom.
Sofia pochádza z okolia Prievidze, kam chodila aj na strednú školu – gymnázium. Momentálne je druháčkou VŠVU na vizuálnej komunikácii. Popri škole sa Sofia snaží venovať aj grafickému dizajnu, ale zatiaľ skôr len v nejakých malých zákazkách. Inak ju nájdete robiť kávu v niektorej z hipsterskych bratislavskych kaviarní.
Grafickému dizajnu sa Sofia začala venovať tak povediac náhodou, pretože keď sa hlásila na VŠVU po rozhodnutí, že architektúra nie je pre ňu, len málo vedela, čo sa skrýva za týmto odborom. Táto zmena ju nadchla, ale musí sa ešte trošku viac skamošiť s grafickým dizajnom. Zatiaľ nemá zadefinované, čo konkrétne by chcela robiť alebo ju baví… Momentálne je v štádiu objavovania a skúšania. Uvidíme teda, ako to nakoniec dopadne! Isto výborne.
Sofiin svet môžete pozorovať tu: @sof_kuzelova
Nielen pre nás, ale aj pre Sofiu je spolupráca na Čreve nová. Pustila sa do nej aj preto, lebo obľubuje výzvy. Samozrejme, že ju začiatky potrápili a stále vedia potrápiť. Keď sa povie slovo sieť, Sofii hneď napadne rybárska sieť, ale s takou nemá žiadny vzťah a rybárčina ju asi ani neláka. Čo sa týka sociálnych sietí, najviac využíva Instagram, ale že by ho mala v láske nemôže tvrdiť. V poslednej dobe pociťuje, že jej berie viac času než by reálne mal.
Ďakujeme Sofii za vhľad do jej zákutí a úprimnosť s akou nám porozprávala o sebe. Tešíme sa tejto spolupráci!
…
Naša spolupráca s Taylor Wessing Bratislava pokračuje aj naďalej! Súťaž Máš umelecké črevo? a naše aktivity oslovili nielen Radovana Palu, ale aj Andreja Leontieva – druhého z riadiacich partnerov Taylor Wessing. Rady by sme vám ho predstavili.
Z nadšenia a inšpirácie tohtoročnou témou sa momentálne Andrej s Radovanom snažia získať pre budúci ročník podporu a „zosieťovať“ projekt aj s tímami v kanceláriách v Prahe a Budapešti. Bolo by skvelé prepojiť spoluprácu na medzinárodnej úrovni nielen na galerijnej pôde, ale aj na právnickej!
Okrem toho sa veľmi tešíme, že Máš umelecké črevo? inšpiruje vo forme plagátov z posledných ročníkov v zrekonštruovaných priestorov kancelárie Taylor Wessing k zvedavosti a občianskej zodpovednosti ich tímu!
Taylor Wessing je medzinárodná advokátska kancelária zameraná na priemyselné a kreatívne odvetvia budúcnosti. Pre tieto odvetvia je zdieľanie a ochrana inovácií kľúčová. Okrem obchodného práva sa preto advokáti z Taylor Wessing venujú aj právu duševného vlastníctva, ktoré je jedným z kľúčových nástrojov ako podporovať v spoločnosti a u jednotlivcov kreativitu. Ak má autor garantované osobnostné a majetkové práva k výsledkom svojej tvorivej činnosti, je viac motivovaný svoje nápady dotiahnuť nielen v kreatívnej tvorbe, ale aj v podnikaní.
…
Foto: Boris Németh
Braňo sa narodil v Martine, absolvoval Strednú umelecko-priemyslovú školu v Košiciach a magisterské štúdium na VŠVU v Bratislave. Následne pôsobil 4 roky v štúdiách a edičných projektoch v Prahe a v roku 2009 sa vrátil na VŠVU na doktorandské štúdium, ktoré zakončil dizertačnou prácou na tému participatívneho dizajnu na sociálnych platfomách — predovšetkým o staršej sieti Myspace.
Aktuálne sa popri práci v SNG a výuke na Paneurópskej vysokej škole a VŠVU zameriava na dizajn kultúrnych projektov, výstav a publikácií, príležitostne pôsobí ako lektor a autor textov o dizajne. Získal Národnú cenu za komunikačný dizajn v roku 2013 a 3 finálové nominácie v rokoch 2016 a 2020. Okrem toho spoluorganizoval konferenciu grafických dizajnérov Kupé, viaceré aktivistické workshopy a kritické projekty na Slovensku a v Čechách (On/Offline Rendezvous, Living Underground, Living Vandalism, Open Neon, Visible Data, Data:Democracy, Dyktát Bruselu a Železo, zamat, nožnice).
Pre Braňa je vo vizuálnej komunikácii jedna z kľúčových významová rovina. Aby bola „potravou pre myseľ, dušu, atď. — a nielen vzruchom pre receptory, hoci aj to je dôležitá zložka jej pôsobenia,“ dodáva. Braňo skúša vtiahnuť divákov do hry interpretácií a hľadania zmyslu (kľudne úplne iného, na aký myslel on.) Preto si často ako dizajnér komplikuje život a naťahuje čas realizácie konceptami skrytými za vizuálom, ktoré časť, možno aj väčšina diváctva pravdepodobne neodvníma. Jemu to ale stojí za to!
Braňova tvorba by sa dala charakterizovať ako angažovaná, pretože sa snaží pri pôsobení na publikum zmeniť samotnú spoločnosť. „Je to úloha podobná vyberaniu oceánu lyžičkou, jej koniec je vždy v nedohľadne.“ Využíva pri tom veľmi rôznorodé prostriedky, od graffiti na plote cez vkladanie politických obsahov a dizajny pre techno-akcie až po snahu ovplyvniť produkciu propagačných materiálov a publikácií s ohľadom na uhlíkovú stopu (aby sa toho tlačilo menej, prípadne na lepší papier.) Niektoré dizajny sú adrenalínovejšie ako iné, ale Braňo sa snaží využívať celú ich škálu a hlavne nespohodlnieť a ostať aktívny. Sám nerozumie ako je možné, že dizajn ho stále baví a dúfa, že jeho odboru neuškodí rozmach umelej inteligencie. Kedysi ale krátko pracoval vo fastfoode, čo predstavuje jednu zo záchytných a vždy aktuálnych možností pracovných príležitostí.
Portfólio je dlhodobo Braňovou slabšou stránkou, nakoľko ho nebaví vracať sa k už vyriešeným problémom, ale niečo môžete vidieť tu: https://drive.google.com/file/d/1M6xpl3-_sUE81GVa36FrpzevPmlABX5G/view?usp=sharing Veľa jeho práce v tandeme s Pavlínou Morháčovou, Beou Paňákovou a aj samostatne nájdete v SNG v Bratislave.
Braňova úloha v Črevo tíme je kľúčová, ak chceme dávať priestor mladému štrudentstvu grafického dizajnu. Braňo ako skúsený pedagóg a dizajnér bol našou jasnou voľbou, pretože okrem toho zastrešoval viacero ročníkov ako architekt finálových výstav. „Platforma Máš umelecké črevo? prináša so SNG menej autorsky okázalý, ale o to živší umelecký obsah, a mám tu v porovnaní s tvorbou iných výstav pomerne veľkú slobodu, takže to robím rád,“ ozrejmuje Braňo.
Osobne je veľkým fanúšikom tzv. „meta dizajnu“, čo je aj autorská posadnutosť pocitom, že všetko so všetkým súvisí — preto je Braňovi tohtoročná téma Sieť veľmi blízka. Je významovo mnohovrstevnatá, vnímavému účastníctvu môže ukázať koľko ľudí, vecí a javov na sebe v skutočnosti a často prekvapivým spôsobom závisí. Braňo verí, že práve toto „tušenie“ a nachádzanie súvislostí naprieč realitou bude aj pre iných silnou inšpiráciou. Zo sietí nemá príliš rád tie „sociálne“, prakticky antisociálne platformy, (ktoré samozrejme tiež využíva) a naopak, obdivuje a adoruje mycélium v rôznych jeho podobách.
Ďakujeme Braňovi za krátky rozhovor a vhľad do jeho mysle!
…
Aj počas tohto ročníka by sme vám rady predstavovali činnosť mladých ľudí! Dnes to ale nebude umelkyňa, ale dobrovoľníčka a študentka Ema Dragúňová, ktorá venovala svoj čas aj platforme Máš umelecké črevo?.
V súčasnosti študuje Ema na Gymnáziu Metodova v Bratislave na francúzskej bilingválnej sekcii, ktorá je okrem francúzštiny zameraná aj na prírodné vedy. Momentálne je v poslednom (piatom) ročníku a keďže má dobrovoľnícku činnosť už za sebou, môže sa plne sústrediť na náročný rok.
Ema sa nápadu venovať sa dobrovoľníckej činnosti nadchla približne pred dvomi rokmi spoločne s kamarátkami, kedy sa rozhodli prihlásiť do programu @dofesk. Výber zamerania činnosti bol na nich a spoločne sa zhodli pre umelecké prostredie. Súvisí to aj s tým, že Eme je umenie odmalička blízke. „Rada spievam, píšem príbehy či vyrábam a háčkujem. Preto som bola aj za návrh, aby dobrovoľníctvo nejak súviselo s umením. Láska k umeniu je totiž to, čo nás spája, a preto sme sa všetky tri zhodli, že skúsime kontaktovať Slovenskú národnú galériu. O deň na to nám prišla odozva, že náš záujem o dobrovoľníctvo je viac než vítaný,“ dodáva. (Barbora vie veľmi rýchlo reagovať na maily!)
Program DofE je rozvojový program pre mladých ľudí vo veku 14 až 24 rokov, ktorý trvá od 6 do 18 mesiacov. Viac info na www.dofe.sk
Počas minulého roka sa Ema venovala prieskumu v rámci súťaže Máš umelecké črevo?. Cieľom bolo preskúmať názory rovesníkov na kanály, ktorými sa snažíme Črevo zdviditeľňovať. Napr. náš web, IG či FB profil, ale taktiež zistiť aj osobné preferencie a záujmy týchto mladých ľudí. Je to spätná väzba, ktorá môže pomôcť usmerniť nás – organizátorky.
Okrem prieskumu nám Ema pomáhala aj ako lektorka pri rôznych podujatiach ako Noc múzeí a galérií či Po(otvorenie) SNG! Ema hodnotí svoje zapojenie sa veľmi pozitívne: „Určite mi to dalo skúsenosti, keďže som si mohla potrénovať prezentačné zručnosti. Tým sa mi stala komunikácia s cudzími automatickejšou; niežeby som predtým mala trému, ale proste mi to išlo potom ešte prirodzenejšie.“
Eme som ešte na záver položila zákernú otázku: Či niekedy nerozmýšľala nad zapojením sa do súťaže! A keď nie, tak prečo???
„Osobne som sa nachvíľku aj zamýšľala nad tým, že by som sa prihlásila (chvíľku myslím akože 4 sekundy), ale hneď som si realisticky pripomenula, že som ledva stíhala školu a sotva prežívala svoj mentálny pokoj – čas riešiť ďalší program/súťaž tu pre mňa vtedy neexistoval. Táto sútaž ma zaujala napr. aj tým, že nevyžaduje len nejaký jeden určitý spôsob spracovania témy, takže človek sa môže naozaj chopiť svojej kreativity a vytvoriť niečo nové; či už 2D, alebo 3D; s vlnou, s plastelínou alebo s odpadom.“
Ďakujeme Emi, že si bola súčasťou nášho tímu. Vidíme sa v galérii.
…
Vo svojej tvorbe prepája digitálne a fyzikálne svety. Miluje nové aj staré technológie, ktoré sa snaží využiť v súčasnom kontexte. Naprieč médiami rád pláva a nie je odovzdaný len jednému. V súčasnosti ho najviac fascinuje virtuálna realita a pocit znovunarodenia, keď človek z virtuálnej reality prechádza do reálneho sveta. Čím viac času trávi v realite virtuálnej, tým viac si váži tú „reálnu“. Veľká časť Radovanovej tvorby vznikla v spolupráci s Alexom Zelinom, s ktorým tvoria základ skupiny AUSGANG studio. Vďaka tejto kolaborácii sa chalani púšťajú do rôznych výziev, od tvorby nadrozmerných kinetických sôch predstavujúcich bájne stvorenia až po multimediálne inštalácie, cez ktoré prinášajú svoj pohľad na budúcnosť, ktorá ich zároveň desí. Inšpiráciu či iný pohľad na svoju tvorbu mu poskytuje aj rola učiteľa.
S Radovanom sa budete môcť stretnúť už budúci týždeň 16. 10. od 16:30 na workshope: Ako sa nezamotať do siete? s umelcom Radovanom Drangom | Online workshop alebo 3. 11. naživo v SNG v Bratislave Vyvolaj si analógovú fotografiu telefónom | Workshop s Radovanom Drangom
Radovanovi ďakujeme za krátky rozhovor a tešíme sa na spoluprácu počas roka!
…
Počas tohto ročníka sa nám podarilo nadviazať a zintenzívniť aj spoluprácu so Zuzanou Jakubíkovou zo spoločnosti Europapier Slovensko, ktorá podporila platformu Máš umelecké črevo? dodávkou dizajnového papiera na diplomy pre finalistov. Ďakujeme!
Témy jednotlivých ročníkov súťaže rady párujeme v symbióze aj so spoluprácami, merchom či sprievodným programom. Diplomy, ktoré sme vám na finále rozdávali boli tlačené na špeciálny papier. Zuzana sa inšpirovala témou Jedla a navrhla použiť zaujímavý upcyclingový papier Crush od talianskeho výrobcu FAVINI. Ide o papier vyrobený z recyklovanej i primárnej buničiny a obsahuje 15 % odpadu z agropriemyslu. V tomto prípade išlo o variant Grape, ktorý obsahuje odpad zo spracovania hrozna. Pri výbere papiera vníma Zuzana za dôležitý aj koncept projektu, pretože aj takáto maličkosť, ako správny výber papiera ho môže umocniť. A my môžeme len súhlasiť! Tému udržateľnosti a jedla vieme nájsť aj tam, kde by sme to možno nečakali.
…
Opäť odkrývame pozadie vzdelávacej platformy Máš umelecké črevo?! Počas roka sme prinášali na sociálne siete Facebook a Instagram podnetný obsah na tému jedla, ktorá je tohtoročnou témou súťaže. Túto rubriku napĺňala galerijná pedagogička Miroslava Mišová.
Mirka pochádza z Košíc, do Bratislavy prišla študovať estetiku na Univerzita Komenského. Ešte na začiatku štúdia sa náhodou dostala do dnes už neexistujúceho Detského múzea pod správou Slovenského národného múzea. Popritom nadviazala spoluprácu aj so Slovenskou národnou galériou a v tom čase už vedela, že vzdelávanie (nielen iných, ale aj seba) je niečo, čomu sa chce dlhodobo venovať. Dva roky sa venovala aj výučbe na vysokej škole. Napriek tomu, že si samotné prednášky veľmi užívala, utvrdila sa v tom, že formálne vzdelávanie jej veľmi nevyhovuje, kvôli menšej flexibilite v skúšaní rôznych metód či aktivít a najmä formálneho hodnotenia študijných výsledkov jej zverencov.
…
Taylor Wessing sa venuje oblastiam práva duševného vlastníctva, pracovného práva aj obchodného práva. Zároveň je právo oblasťou, v ktorej spoločne hľadajú príležitosti byť kreatívni a pomôcť ich klientele tak, aby naplnila svoje nápady a vízie. O Radovanovi sme sa u minulý rok dozvedeli, že má k umeniu blízko a je pre neho veľmi dôležité v rôznych podobách. Obaja jeho rodičia sú sklárski výtvarníci – sochári.
…
Tento rok pribudla do nášho grafického tímu Nikola Stankeová! Rady by sme vám ju predstavili bližšie.
Kariéru grafickej dizajnérky si vybrala už v deviatom ročníku na základnej škole. Spomína si ako v nejakej ankete napísala, že chce byť grafickou dizajnérkou, aj keď vtedy len veľmi okrajovo tušila, o čo vlastne ide. Odvtedy sa to s ňou ťahá. Na tejto práci ju najviac baví to, že nikdy nevie, čo príde, každý projekt je novou výzvou, čo ju môže posunúť. Má stále priestor vymýšľať, skúšať, objavovať aj obhajovať. Inšpiruje ju v podstate všetko okolo nej: miesta, ľudia, veci, pocity a každodenné situácie…
„Na škole sme veľkí fanúšikovia Mekyho Žbirku a všimla som si, že poslednú dobu sa v mojej tvorbe často vyskytujú prvky retro estetiky, takže isto aj on, haha. Okrem toho sa rada hrám s výraznými farbami a keď sa dá, aj s humorom. Najväčšou výzvou je teda pre mňa robiť čierne, nudné a veľmi usporiadané veci.“
Sledovať ju môžete na IG @nikkistanke
Umelecké črevo a Niki sa spoznali len nedávno, vďaka jej spolužiakovi a nášmu grafikovi Adriánovi Dvorskému, ktorý ju oslovil so spoluprácou na tohtoročnom ročníku s témou Jedla. Niki téma sadla, fascinuje ju, „koľko rôznych podôb môže mať a aké rozličné emócie dokáže v rôznych kontextoch vyvolať. Ja osobne si jedlo užívam a najradšej si dám asi taký riadny vyprážaný syr alebo bryndzové halušky.“
Ďakujeme Niki za rozhovor a sme zvedavé na ďalšie grafické výstupy! Semifinále sa blíži…
Za BEZOBALiS-om stoja manželia Martina a Martin Gajdošovci. Projekt vznikol pôvodne ako bezobalový obchod v Trenčíne, no od začiatku bolo jeho pevnou súčasťou aj šírenie osvety a rozprávanie o enviro témach vo firmách, na školách, či vo verejnom sektore. Kamenná predajňa sa postupne pretransformovala na e-shop, no chtíč hovoriť o ekológii a hľadať riešenia im ostal aj naďalej. Umenie je v životoch Martiny aj Martina prítomné každý deň, i keď treba dodať, že iba z pozície laických konzumentov. Aktívne však vyhľadávajú rôzne formy umenia, najmä tie, s ktorými sa ešte nestretli. „Platforma Máš umelecké črevo? spája umenie, ktoré milujeme a mladú generáciu, do ktorej vkladáme veľké nádeje. Preto sme neváhali ani chvíľku a na spoluprácu sme okamžite prikývli.“
Viac na ich IG, FB či webe www.bezobalis.sk
…
Veľmi sa tešíme, že umelec Dávid Koronczi prijal naše pozvanie stať sa tohtoročným predsedom súťaže Máš umelecké črevo?. Radi by sme vám ho predstavili viac!
Dávid vyštudoval bakalárske štúdium fotografie diaľkovo na ITF v Opave. V tej dobe žil v Prahe a pracoval vo fotoateliéri a grafickom štúdiu. Magisterský titul obhájil diplomovou prácou o príbehoch a rape v súčasnom umení u Ilony Németh v Ateliéri intermédií na VŠVU v Bratislave. Aktuálne tu pôsobí ako asistent Martina Piačeka v Ateliéri vvv a študuje doktorát na FAVU v Brne. V dizertačnej práci sa zaoberá miestami, v ktorých sa politiky jedla, teda aktivity akými pestujeme, distribuujeme, spracúvame a jeme naše jedlo, stretávajú so súčasným umením.
Jeho záujmom v tvorbe sú umelecké praxe, ktoré sa zaoberajú gastro dejinami, poľnohospodárstvom, jedlom ako formou, či obsahom. Miluje záhrady, jedlé rastliny, varenie a prahne po umení. Spojenie týchto vášní využíva na to, aby sa snažil rozprávať príbehy udržatelnosti, spravodlivosti, lásky (nielen romantickej, pozor!!!), detstva a zvedavosti.
Na umení a teórii, ktoré sa zaoberajú svetom si váži to, že vďaka nim dokáže svoju pozíciu, telo a myšlienky lepšie pochopiť v husto tkaných pavučinách planetárnych vzťahov. Jeho práce, teda niektoré z nich, nájdete na www.davidkoronczi.com alebo na IG: @davidkoronczi
Dávida môžete spoznať aj naživo už budúcu stredu 9. 11. 2022 od 17:00 na online workshope! Spoločne sa pozrieme na tému jedla v umení. Nechajte sa inšpirovať.
Program je určený pre mladých ľudí vo veku 14 – 19 rokov, a všetkých, ktorí su zvedaví. Workshop je zdarma, prebehne online cez aplikáciu Zoom. Miesto si môžete rezervovať na adrese: vendy.kovacova@sng.sk Počet miest je limitovaný!
…
Začiatkom októbra sme pripravili metodický workshop spoločne s Inštitút pre aktívne občianstvo (ďalej ako IPAO), ktorý zvýraznil vzájomné presahy umenia a občianskeho povedomia na tému Jedla, ktorá je tohtoročnou súťažnou témou Máš umelecké črevo?. Rozhodli sme sa viac vám predstaviť ich činnosť, pretože vnímame, aké je dôležité rozvíjať u detí, mládeže ale aj dospelých občianske povedomie.
IPAO založila Jana Feherpataky-Kuzmová a spoločne so svojím tímom jej záleží na tom, kam smeruje naša spoločnosť, jej hodnoty a úroveň demokracie a otvorenej spoločnosti v nej. Svoje aktivity smerujú priamo do terénu, ale pracujú aj systémovo so školami, štátnou a verejnou správou, ďalšími mimovládnymi neziskovými organizáciami, firmami či médiami, ale snažia sa byť inšpiráciou i pre širokú verejnosť. Projekty, ktoré rozvíjajú sú: Školy, ktoré menia svet a Iniciatíva za občianske vzdelávanie, ktoré ste už možno zaregistrovali.
Janka nám prezradila, že umenie jej „pomáha vnímať veci z rôznych uhlov pohľadu, hlbšie reflektovať na spoločenské dianie, ale aj nabrať novú energiu. Hoci môže téma jedla pôsobiť až príliš „obyčajne“ a každodenne, práve v tom je jej sila, ktorá sa ukázala aj na našom workshope a verím, že sa odzrkadlí aj v súťažných príspevkoch. To, čo je pre nás samozrejmosťou, je pre mnohých ľudí vzácnou až nedostupnou komoditou. To, že v jedle vnímame vzájomné rozdielne preferencie, nás zároveň spája. To, čo nám má priniesť pôžitok, môže byť aj nástrojom manipulácie. Jedlo je jednou z najkľúčovejších ľudských potrieb, a preto je aj občianskou témou.“
Ďakujeme Janke za rozhovor a tešíme sa na ďalšie spolupráce! Viac o projektoch IPAO sa dozviete na www.ipao.sk, ale aj na LinkedIne.
…
V závere školského roka by sme vám ešte radi predstavili autorku našej putovnej ceny Máš umelecké črevo? Katarínu Defeo Fiúzu Siposovú.
Katarína pochádza z Dunajskej Stredy, je absolventkou aj doktorandkou Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, odbor kov a šperk a štipendistka Fulbrightovho štipendia na State University of New York. Šperku sa stále venuje vo voľnej tvorbe, (lebo šperk nie je len výklad plný zlatých vecí), v teoretickej rovine výskumom sociálnej hodnoty osobného objektu (www.sperkstret.sk/vyskum), spoluorganizovaním najväčšej platformy venujúcej sa autorskému šperku na Slovensku – medzinárodnej konferencii Šperkstret a v komerčnej rovine pod značkou Big tiny dot, ktorá je venovaná aspektu šperku, ktorý Katku veľmi fascinuje – vyjadrenia puta a spojenia medzi blízkymi osobami.
Pred materskou sa Katarína venovala dlhší čas galerijnej pedagogike na plný úväzok. K tomuto odboru sa dostala náhodne, počas doktorandského štúdia na VŠVU, keď bola oslovená na vedenie workshopu organizovaného Oddelením galerijnej pedagogiky SNG. Bola to pre ňu nová kreatívna výzva a dodnes je. Brainstorming programov, výtvarné riešenie teoretického východiska, myšlienky, idey, ktoré stoja za našimi programami, (nie sú to len dielničky), sú stimulujúcim problem solving-om, ktorý má rada a samozrejme práca a responzívnosť skupiny s ktorou pracuje je ďalší ľudsky a pedagogicky zaujímavý element tejto práce.
Aj keď Katarína nie je súčasťou organizačného tímu súťaže Máš umelecké črevo?, predsa len bola prítomná už pri jej začiatkoch v súvislosti s vytvorením autorskej ceny, ktorá každoročne putuje do školy víťazného tímu.
Súťaž MUČ? ju veľmi oslovila svojou ideou, rámcom, a je veľmi rada, že mohla byť jej súčasťou a vytvoriť cenu, ktorá rastie spolu so súťažou.
Ďakujeme Katke za rozhovor a tešíme sa na jej návrat do kancelárie!
…
Postupne odhaľujeme všetky členky a členov tímu vzdelávacej platformy Máš umelecké črevo?. Dnes by sme vám radi bližšie predstavili druhú z organizátoriek súťaže – Vendy Kováčovú.
Vendy vyrastala, študovala aj pracuje v Bratislave. K umeniu ju to ťahalo od detstva, no venovať sa tejto oblasti začala až po ukončení obchodnej akadémie, štúdiom umenovedy na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Vo „svete umenia“ ostala aj po škole v podobe zamestnania sa v SNG. Vo voľnom čase sa venuje analógovej fotografii a písaniu poézie, (ktorá sa nerýmuje!) a nedávno začala študovať grafický dizajn, aby sa cítila už naozaj kompletná. 🙂 Sledovať ju môžete na IG: @laliovnik.tulipanokvety a @tulipan.laliovity
Vendina cesta ku galerijnej pedagogike bola kľukatejšia, pretože po škole pracovala najprv na marketingovom oddelení, kde postupne „pričuchla“, aj v súvislosti s dokončením doplnkového pedagogického štúdia ku galerijnej pedagogike, ktorej sa v súčasnosti venuje naplno. Táto práca, resp. odbor si ju získal tým, že je spojkou medzi odborníkmi a odborníčkami z oblasti umenia a publikom. A jej úlohou je práve sprostredkovať umelecký obsah verejnosti – všetkým vekovým kategóriám v rôznych podobách! A to ju veľmi baví aj vďaka tomu, že programy z produkcie @edu.sng sú zážitkového charakteru a poskytujú publiku priestor vyjadriť sa a prepojiť umenie so životom a ďalšími znalosťami aj z iných vedných odborov.
Súčasťou platformy Máš umelecké črevo? bola Vendy, síce v menšej miere, aj počas pôsobenia na Oddelení marketingu. Spomínaný projekt podkladá za dôležitý aj z ohľadu, že obdobie dospievania vníma ako veľmi citlivé a je rada, že dokáže spolu s Barborou Tribulovou poskytnúť priestor na vyjadrenie sa, premýšľanie, osobný rast a podporu mladých ľudí. Zároveň je vždy zvedavá, aké projekty tímy vytvoria do priestorov galérie.
Slobodu voľby vníma ako cennú, často branú ako samozrejmosť. Ročné trvanie súťaže s touto témou umožňuje aj jej pociťovať vďačnosť za ňu a priestor na premýšľanie.
Ďakujeme Vendy za rozhovor!
…
Postupne odhaľujeme všetky členky a členov tímu vzdelávacej platformy Máš umelecké črevo?. Dnes by sme vám radi bližšie predstavili jednu z organizátoriek súťaže – Barboru Tribulovú.
Barborina cesta do galérie bola celkom kľukatá – pôvodne chodila na prírodovedne zamerané gymnázium a rodičia si predstavovali, že skončí napr. na Matfyze. Ale ju zaujala v tom čase natoľko literatúra, cez jej pani učiteľku, že sa nadchla pre štúdium dejín umenia. Aj keď viacerí krútili hlavou s otázkou: „čo s tým budeš robiť,“ rozhodla sa ísť touto cestou a vyštudovala Dejiny umenia na Trnavskej univerzite a doktorát na VŠVU. Ešte počas štúdia začala vyučovať na strednej umeleckej škole, pôsobiť aj v galérii a neskôr z výučby na strednej škole presedlala na VŠVU, kde tri roky učila a pôsobila ako výskumná pracovníčka. Zamestnaná bola medzitým stále aj v galérii a mimo toho sa jej stihli narodiť aj tri deti!
Momentálne je Barbora zamestnaná na plný úväzok ako galerijná pedagogička v SNG v Bratislave. Táto práca ju nadchla tým, že vášnivo rada sprostredkováva umenie všetkým cieľovým skupinám. (Už od batoliat!) V galérii našla skvelý tím ľudí, v ktorom sa dá úspešne realizovať veľa nových projektov. Ako veľká idealistka si predstavuje, že galéria bude miestom, kde bude široká verejnosť rada tráviť voľný čas a že práve tadiaľto vedie cesta kultivácie našej kultúry – v sprístupňovaní umenia naozaj všetkým. To je pre ňu aj najväčšia výzva. Inšpiruje sa najmä umením (a nielen vizuálnym), ale aj rôznymi pedagogickými prístupmi založenými na rešpektujúcom prístupe. A samozrejme aj podobne zameranými inštitúciami, organizáciami či ľuďmi. Práca galerijnej pedagogičky je však aj pomerne náročnou: spočíva v orientovaní sa v teórii a dejinách umenia v medziodborových súvislostiach, no zároveň sú pre prácu potrebné aj pedagogické zručnosti a schopnosť jasne a pútavo komunikovať a viesť rôzne vekové skupiny naprieč výstavami. Ideálne aj s dobrou znalosťou anglického jazyka. Vzdelávacie programy v SNG môžu vyzerať na prvý pohľad hravo, no každý krok má svoj dôvod a logiku a vedie k stanovenému cieľu, pričom musí byť program dostatočne atraktívny, aby sa ľudia chceli vrátiť. Aj o tom, vedieť sa predať, je naša práca.
Barbora nastúpila do Slovenskej národnej galérie aj kvôli projektu Máš umelecké črevo?, takže ho pozná od jeho počiatkov na Slovensku.
Tento projekt ju zaujal najmä tým, že nejde iba o súťaž, ale aj o vzdelávanie. Popri pôsobení na strednej umeleckej škole mala skúsenosť s viacerými súťažami, do ktorých sa študentské práce pravidelne posielali, no proces bol vždy ten istý – na hodine odborného predmetu sa dalo celej skupine zadanie a najlepšie práce sa poslali do súťaže. Ak nevyhrali, decká nikdy nedostali žiadnu spätnú väzbu a ani netušili, aké projekty mimo víťazných boli v hre. Navyše sa s nimi tí, čo práce posudzovali nikdy nerozprávali, nemali možnosť im svoju prácu odprezentovať a nerobili sa ani žiadne workshopy a konzultácie. Toto všetko súťaž Máš umelecké črevo? má, a navyše aj skúsenosť z obhajoby vlastného názoru a prístupu pred rovesníkmi. Preto sa súťaž Barbore veľmi pozdáva. A veľkou pridanou hodnotou je aj medzinárodnosť – vidieť, ako sa nad každoročnou témou uvažuje v susedných krajinách. Tohtoročnú tému Sloboda voľby navrhla samotná Barbora, takže jej je dosť blízka. Slobodu voľby vníma tak, „že ju mnohí z nás berú ako právo, no máloktorí ako privilégium či zodpovednosť. Dospievanie je veľmi vhodný čas na kladenie otázok a hľadanie odpovedí spojených s touto témou.“
Ďakujem Barbore za rozhovor a hlbší ponor do jej súkromia a práce! Teším sa na ďalšie spoločné projekty.
…
Každý rok má súťaž Máš umelecké črevo? svoj vlastný vizuál. Počas predošlých ročníkov sme spolupracovali s grafickými dizajnérkami Evou Benkovou a Ivanou Palečkovou. Našou čerstvou grafickou posilou v tíme je Adrián Dvorský! Zoznámte sa.
Adrián je z Banskej Bystrice, kde študoval na SOŠ-IT grafický dizajn. Počas štúdia stážoval v digitálnej agentúre Okto.digital a následne tam aj rok pracoval. Táto skúsenosť bola pre neho veľmi náučná a spoznal pri nej super ľudí. Paralelne s prácou sa začal pripravovať na prijímačky na vysokú školu. Aktuálne študuje na VŠVU na katedre vizuálnej komunikácie v prvom ročníku. A my mu držíme palce!
Práca grafického dizajnéra oslovila Adriána Dvorského pocitom, ktorý zažíva pri tvorbe: „keď si sadnem za môj biely stôl, pustím si playlist Mateja Vojtuša a začnem na monitore niečo ukladať, viem že som správne. Od začiatku tam bolo očarenie jednoduchosťou, tvarom, farbou…“ Adriána baví rozhodovať sa, riešiť problémy a hľadať ten správny fungujúci balans – „ako keď si večer ľahnete do postele, prikryjete sa a prehadzujete perinu a seba dovtedy, kým to nie je ako má.“
Adrián čerpá inšpiráciu z grafického dizajnu navôkol, keďže je skoro všade. Okrem toho sleduje na IG veľa šikovných
grafických dizajnérov a dizajnérok. Veľmi sa mu páči napr. tvorba Ivany Palečkovej, ale aj ďalších. Posledné tri mesiace, odkedy je študentom na VŠVU, boli pre neho super. Ľudia, ktorých sleduje a obdivuje, zrazu sedia oproti nemu a prezerajú a komentujú jeho návrhy. V tvorbe je mu výzvou generovanie dizajnu, tvorba písma a 3D. „Ale…, na druhú stranu, všetko je mi výzvou, kedže sa stále považujem za grafický hmyz a som v tejto problematike krátko. Bude to ešte dlhá cesta, ale veľmi sa na ňu teším.“
Adriána sme sa opýtali aj viac…
Ako si sa dostal k práci grafického dizajnéra pre platformu Máš umelecké črevo?
Ešte v 4. ročníku na strednej škole sme sa spolu so spolužiakom Jakubom Ďurianom pod vedením pedagogičky Marianny Mlynárčikovej zúčastnili súťaže Máš umelecké črevo?, ktorú sa nám podarilo aj vyhrať, a ocenené bolo aj grafické spracovanie nášho projektu. Následne sme dostali od organizátoriek súťaže ponuku na spoluprácu – rozšíriť platformu súťaže aj na IG v rámci SOŠ-IT. Spolu s Jakubom, za pomoci Marianny Mlynárčikovej sme spísali okruhy tém a navrhli vizuál ťahajúceho sa čreva po celom profile. Neskôr som bol oslovený, či by som nechcel spolupracovať ako grafická podpora pre 6. ročník súťaže Máš umelecké črevo?
Je ti tohtoročná téma Sloboda voľby blízka? Ak áno, v čom?
Sloboda voľby je pre mňa alfa a omega. Dáva mi možnosť rozhodovať sa a brať na seba zodpovednosť, či už v dizajne alebo v živote ako takom.
Ďakujeme za rozhovor a veľmi sa tešíme, že Adrián prijal našu ponuku na spoluprácu, pretože kto pozná lepšie súťaž Máš umelecké črevo? ako jeho samotný účastník? 🙂
Adriána môžete sledovať na IG: @adriandvorsky_
…
Tešíme sa, že vám môžeme predstaviť umelca Kristiána Németha s ktorým sme počas jesene v roku 2021 realizovali zaujímavé workshopy.
Kristián Németh vyštudoval odbor Intermédií na Vysokej škole výtvarných umení, kde práve ukončil aj svoje doktorandské štúdium a je minuloročným finalistom Ceny Oskára Čepana. Vo svojej tvorbe prostredníctvom materiálu reflektuje a kritizuje mechanizmy a paradoxy niektorých inštitúcií (predovšetkým cirkvi) fungujúcich v súčasnej demokratickej spoločnosti.
Zaujímavosťou je, že pred VŠVU vyštudoval aj odbor záhradnej architektúry.
Kristiána sme sa opýtali, v čom mu je téma súťaže Sloboda voľby blízka a či ju je možné nájsť aj v jeho tvorbe.
Okrem toho nás zaujímalo, ako prišiel k nápadu práce so sviečkami a prečo ho takýto typ materiálu baví.
Téma súťaže – sloboda voľby je mi blízka, nakoľko sa vo svojej tvorbe často zaoberám inštitucionálnou kritikou cirkvi. Cirkev samotná skrz svoje dogmy túto možnosť ľuďom často odopiera.
Keďže mám za sebou kresťanskú výchovu, absolvoval som aj prvé sväté prijímanie. Počas tohto aktu, ako som držal v ruke sviečku sa vplyvom tepla mierne ohla. Prišlo mi to ako zaujímavý moment, ktorý v sebe nesie množstvo symbolík a konotácií. Vosk ako materiál je fascinujúci, pretože sa môže premeniť aj na kvapalinu. Stačí dosiahnuť požadovanú teplotu a môžeme ho pretvárať a zanechať v ňom odtlačky prstov.
Viac o Kristiánovej tvorbe nájdete na @nemeth_kristian alebo v portfóliu, ktoré sa nachádza na stránke Ceny Oskára Čepana (www.oskarcepan.sk.) V súčasnosti už intenzívne pracuje na publikácii a webovej stránke, ktoré prezradia o jeho tvorbe viac.
…
Tento rok zastupuje umeleckú platformu Máš umelecké črevo? globálna advokátska kancelária Taylor Wessing. Tešíme sa novej spolupráci a ďakujeme za finančnú podporu! Aby ste lepšie spoznali zámer našej spolupráce, radi by sme vám Taylor Wessing predstavili bližšie. Vyspovedali sme preto jedného zo zakladateľov firmy – Radovana Palu.
Taylor Wessing sa venuje právnemu poradenstvu pre inovatívnych a kreatívnych ľudí a podniky, radí v tých oblastiach práva, s ktorými sa podnikatelia pri svojej činnosti stretávajú a pracujú na tom, aby boli v každej z nich spolupracovníci, ktorí sú odborníkmi. Právo je priestorom, ktorý majú nekompromisne radi a pohyb v ňom ich napĺňa. Baví ich učiť sa, akým problémom a výzvam čelia ich klienti pri svojom podnikaní a hľadajú pre nich najlepšie možné riešenia. Zároveň je právo oblasťou, v ktorej vyhľadávajú príležitosti na to, byť kreatívni a pomôcť klientom, aby naplnili svoje nápady a vízie. Súčasne im však veľmi záleží na prostredí, v ktorom žijeme a pracujeme. Preto sa aktívne zapájajú aj do mnohých aktivít, ktoré považujú za prospešné pre spoločnosť a pre prostredie v ktorom pôsobia.
Taylor Wessing je jedna z najväčších advokátskych kancelárií na Slovensku. Založili ju v roku 2004 – spolu so zahraničnými partnermi – dvaja spolužiaci zo strednej a vysokej školy, Andrej Leontiev a Radovan Pala. Kanceláriu založili s víziou, že právne služby je možné poskytovať na najvyššej úrovni bez toho, aby museli ustúpiť z hodnôt integrity a vzájomného rešpektu. Tiež bez toho, aby „prepadli“ vlastnej dôležitosti a pociťovali akúsi „právnickú nadradenosť“, čo je v právnickom povolaní častý jav. Na začiatku boli veľmi malou kanceláriou, ktorú tvorilo niekoľko kolegov a kolegýň. Dnes je to živý organizmus takmer 40-tich ľudí, ktorí sa každodenne stretávajú, rozprávajú a navzájom presviedčajú. Právne otázky riešia v tímoch, v ktorých sa koncentruje špecializácia v právnych odvetviach, napríklad na oblasť práva duševného vlastníctva, pracovného práva alebo obchodného práva.
Tím Taylor Wessing je rôznorodý a plný jedinečných, občas tvrdohlavých osobností. Majú rozličné záujmy, názory, pohľad na svet. Čo ich spája je presvedčenie, že naozaj dobré právne poradenstvo (ako každá iná služba) musí byť spojené s vernosťou službe a integritou. Práve práca v tíme je to, čo im dáva odvahu, chuť a silu napredovať. Bez ľudí, ktorí ho tvoria, by „značka“ Taylor Wessing bola len prázdnou škrupinkou.
Prečo sa advokátska kancelária rozhodla podporiť projekt Máš umelecké črevo? Odpovedá Radovan Pala – jeden zo zakladateľov advokátskej kancelárie Taylor Wessing. A je umenie súčasťou jeho života?
Som presvedčený, že existuje málo viditeľný, ale dôležitý vzťah medzi krásou a právom. Existuje istá, aj keď zrejme nedefinovateľná korelácia medzi schopnosťou vnímať krásu a byť spravodlivý. Obe sú založené na určitom cite pre harmóniu a spája ich zažitie podobného pocitu vnútornej spokojnosti, keď človek vidí alebo dokonca vytvorí niečo, čo je buď krásne alebo spravodlivé. Som presvedčený, že ten, kto sa naučí vnímať a zvnútorniť krásu je silno otrasený, keď vidí niečo hrubo nespravodlivé a súčasne cíti bytostnú potrebu sa voči tomu ohradiť a niečo s tým urobiť. A to je vlastne aj odpoveď na otázku, prečo sme veľmi radi, že môžeme podporiť súťaž, ktorá mladých ľudí podnecuje k tvorbe a oboznamovaniu sa s umením.
Obaja moji rodičia sú sklárski výtvarníci – sochári, preto mám intímny vzťah s výtvarným umením. Umenie je však pre mňa veľmi dôležité aj v iných podobách, osobitne vo forme literatúry – knihy sú jednou z najväčších radostí, ktorým sa dlhodobo oddávam a spolu s manželkou máme, myslím, celkom rozsiahlu a rôznorodú knižnicu.
Môj vzťah k umeniu má minimálne dve polohy – v prvom rade tým, že moji rodičia Štěpán Pala a Zora Palová sú výtvarníci, ktorých ich tvorivé poslanie napĺňa a každodenne sa ním naplno zaoberajú, bral som vždy ako samozrejmosť a prirodzenú vec, že v živote budem robiť niečo čo ma baví a mám naozaj rád. Tvorivá práca umelcov je veľmi náročná a má rozličné úskalia, ale na rozdiel od napríklad úradníckej práce je len zriedka spojená s pocitom monotónnosti, s tým že robím niečo čo nemá zmysel, niečo čo robím len z povinnosti, alebo iba preto, aby som sa uživil.
Sloboda voľby je nesmierne zaujímavá téma, lebo obsahuje z právneho hľadiska hneď dva zaujímavé pojmy, ktoré sú navzájom veľmi úzko previazané – slobodu a voľbu. Medzi slobodou a voľbou totiž tečie rieka spoločenského usporiadania a konsenzu, ktorý určuje mieru osobnej slobody a reálne možnosti voľby (v prípade diktatúr nemá diskusia o slobode voľby žiadne miesto). Na slobodu voľby zároveň nadväzuje základný kameň práva a to je zodpovednosť. Inými slovami, ak mám slobodu rozhodovať sa, nesiem aj zodpovednosť za to, čo som zvolil.
Písať o obsahu týchto pojmov a ich vzťahu je aj len z úzko právneho hľadiska na mnoho kníh, ktoré sa nikdy nezhodnú. Preto sa pokúsim iba veľmi krátko pomenovať, v čom sú pre mňa zaujímavé. Sloboda od vonkajších zásahov a obmedzení (napríklad zo strany štátu) je nevyhnutným predpokladom voľby, ale často pre skutočnú voľbu nestačí. Sloboda môže existovať aj pasívne, bez toho, aby sa prejavila navonok. Voľba je vždy prejavom existencie slobody navonok a pravidelne má aj odozvu okolia. Sloboda je nielen o tom, že Vám nikto priamo – napríklad prostredníctvom štátnej moci – aktívne nebráni sa určitým spôsobom rozhodnúť, ale je to aj vnútorná kategória, ktorá súvisí s tým, aké následky má Vaša voľba – pre Vás a pre spoločnosť. Slobodne sa môžete rozhodnúť (zvoliť si) spáchať aj trestný čin, ak ste si však vedomý v čom spočíva škodlivosť trestného činu a možnosť následkov vo forme následného obmedzenia slobody, túto možnosť si radšej nevyberiete. Ak však viete, že štátna moc je slabá a riziko odhalenia spáchania trestného činu nízke, miera Vašej slobody je vyššia, ale na úkor ostatných. Ďalším faktorom je spoločenský tlak – ak sú očakávania negatívnej reakcie okolia ako následku voľby vysoké, sloboda môže formálne existovať, ale nebude prakticky realizovaná vo forme konkrétnych rozhodnutí. Aby bola voľba skutočne slobodná, musíte navyše mať – z hľadiska života, ktorý žijete – reálne možnosti medzi ktorými volíte. Sloboda voľby preto nie vždy súvisí len s vyhodnotením následkov a reakciou okolia, ale súvisí s objektívnou situáciou toho, kto robí rozhodnutie. Slobodne sa môžete rozhodnúť, že chcete vyštudovať Oxford, ak ale pochádzate z osady z východného Slovenska, táto voľba je nedostupná. Sloboda voľby teda vždy súvisí s vonkajším prostredím, dostupnosťou voľby a formálna existencia slobody neznamená vždy niečo pozitívne.
Viac o Taylor Wessing-u tu.
Právo v jeho každodennosti môžete sledovať aj na: @taylorwessing_bratislava a Radovana Palu na LinkedIn.
A ak radi počúvate podcasty, vypočujte si na Spotify podcast (s)Právne naladení – o právnych témach zrozumiteľne a zaujímavo!
…
Tohtoročnou predsedníčkou poroty súťaže Máš umelecké črevo? je Jana Kapelová! Veľmi sa tešíme, že prijala naše pozvanie a stala sa súčasťou tímu 6. ročníka. Radi by sme vám ju bližšie predstavili.
Jana Kapelová je vizuálna umelkyňa, pedagogička a kurátorka. Študovala na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity, Fakulte výstavných umení v Banskej Bystrici, Akadémii výtvarných umení v Prahe a na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Pedagogicky pôsobila na Akadémii výtvarných umení v Prahe a aktuálne spoluvedie Ateliér intermédií na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. V roku 2014 sa stala víťazkou Ceny Oskára Čepana. Vystavovala na viacerých samostatných skupinových výstavách na Slovensku, Maďarsku, Rakúsku, v Českej republike, Rumunsku, Nemecku, Švajčiarsku, USA, Japonsku, Švédsku… Jej diela sú zastúpené v zbierkach slovenských galérií.
Jana Kapelová sa vo svojej tvorbe zaoberá témami ako práca a prekarizácia, voľný čas a sebarealizácia, vplyv sociálneho a kultúrneho prostredia, výchovy a vzdelávania na jedincov i spoločnosť. Bola aktívnou členkou iniciatívy Dvadsať rokov od Nežnej neprebehlo.
Tohtoročná téma súťaže Sloboda voľby sa v tvorbe Jany Kapelovej prelína celou jej prácou. V projektoch častokrát skúma hranice medzi osobnou slobodou a zaužívanými vzorcami správania v spoločnosti. Teda ako sa v našich životoch, či už počas štúdia alebo v práci, ale i v rozporuplných momentoch našej spoločnosti, rozhodujeme, či si volíme cestu sebarealizácie, občianskej zodpovednosti, tolerancie či vzájomného rešpektu.
Stretnúť sa s ňou budeme môcť počas semifinálového a finálového kola súťaže!
Viac o Jane Kapelovej a jej tvorbe sa dočítate tu.